Budowa lotki (rzutki) do darta

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: lotka
  • Dostępność: NIEDOSTĘPNY
  1. grot – dzieli się je ze względu na materiał z jakiego są zbudowane (plastikowe do tarcz elektronicznych lub metalowe do tarcz miękkich w tym sizalowych) oraz na rozmiar gwintu (2BA – wąski oraz 1/4" – szeroki)
  2. beczka (barrel) – część, za którą zawodnik trzyma lotkę; pełni ona również funkcję obciążeniową; najlepsze beczki zawierają w 95% wolframu, który ze względu na swoją dużą gęstość, umożliwia produkcję węższych i przez to dokładniejszych lotek;
  3. O-ring – gumowy okrąg nakładany na gwint łączący beczkę z nasadką; jego głównym zadaniem jest uniemożliwienie samoistnego rozkręcania się lotki.
  4. nasadka (shaft) – część łącząca beczkę z piórkiem; poprawia także stabilność lotu oraz utrzymuje piórko za pomocą specjalnych czterech „wcięć” na jego końcu; shafty dzieli się ze względu na długość i materiał;
  5. zacisk (opcjonalnie) – ma za zadanie ściskanie końcówki shaftu przytwierdzającej piórko aby nie wypadało podczas rzucania;
  6. piórko – działa jak statecznik w samolocie, zapobiegając rotacji lotki w locie; piórka dzielą się ze względu na kształt, który dobiera się według upodobań gracza; pasjonaci często kupują piórka z różnymi ciekawymi nadrukami, hologramami itp.
  7. protektor – zabezpiecza piórko przed składaniem się w locie oraz przed uszkodzeniami spowodowanymi w sytuacji trafiania lotką w lotkę w tarczy; wyróżnia się protektory nylonowe oraz aluminiowe.

Profesjonalne lotki są całkowicie rozbieralne. Części są łączone gwintowo lub na wcisk. Początkujący gracze często korzystają z amatorskich lotek, w których niektóre części tworzą jedną, nierozbieralną całość (najczęściej piórko, shaft i barrel). Nie dają one jednak takiego komfortu i dokładności rzucania jak te profesjonalne.

Masa lotek jest ściśle określona. Każdy zawodnik indywidualnie decyduje z jakich chce korzystać, choć w profesjonalnych zawodach istnieją normy ustalające górną i dolną granicę ich masy. Im cięższe lotki, tym więcej siły trzeba użyć do ich wbicia w tarczę, ale wzrasta dzięki temu stabilność ich lotu. Najczęściej spotykane masy lotek:

  • o miękkich grotach – od 8 g do 20 g (dopasowuje się do „wytrzymałości” tarczy)
  • o metalowych grotach – od 18 g do 50 g (w praktyce rzadko spotyka się lotki cięższe niż 30 g)

źródło: WIkipedia.org